10-22 settembre 2024

FISHEL RABINOWICZ: LA VITA E IL PROGETTO ARTISTICO

In occasione del centenario della nascita di Fishel Rabinowicz, il Museo Casorella è orgoglioso di presentare la prima esposizione dedicata alla vita e alle opere di questo eccezionale artista, testimone diretto delle atrocità della Seconda Guerra Mondiale. La mostra si terrà dal 10 al 22 settembre 2024 a Locarno.
Fishel Rabinowicz è nato nel 1924 a Sosnowiec, in Polonia, in una numerosa famiglia ebraica tradizionale, terzo di dieci figli.
Con lo scoppio della guerra la sua vita e quella dei suoi familiari subì una svolta drammatica. Quando nel settembre del 1939 la Polonia fu invasa dalle truppe tedesche era ancora uno studente, ma dovette abbandonare gli studi in seguito ai divieti nazisti di frequenza scolastica per gli ebrei. Il 26 maggio 1941 venne catturato in una retata e trasportato in un campo di lavoro forzato dove trascorse tre anni, in 9 diversi campi nazisti di concentramento.
Nella Shoah scomparvero trentuno dei suoi familiari, ivi compresi i genitori, tre fratelli e quattro sorelle.
L’11 aprile 1945 la liberazione, ad opera della terza armata dell’esercito americano al comando del generale Patton, lo colse nel famigerato campo di Buchenwald.
Dopo la guerra, si trasferì in Svizzera, dove apprese il mestiere di grafico e decoratore a Zurigo e Parigi. Si stabilì poi nel Canton Ticino, dove continuò la sua carriera e fondò una famiglia. Nel 1989, Rabinowicz decise di dedicarsi completamente all’arte, sviluppando un progetto artistico focalizzato sulla cultura e tradizione ebraica.
Altri hanno pensato a raccogliere il patrimonio dei ricordi autobiografici, delle narrazioni orali e delle leggende degli ebrei dell’Europa Orientale; ma la forma espressiva più congeniale a Rabinowicz, quella in cui poteva trovare il massimo “impulso liberatorio”, anche in senso terapeutico, è quella dell’immagine.
Ciò che più gli premeva era realizzare un tipo di presentazione simbolica con la quale potesse dare un’espressione grafica non ai volti, agli oggetti, agli episodi di vita quotidiana della comunità alla quale ha appartenuto né alla raffigurazione fisica dell’orrore dei Lager, ma all’essenza culturale e al messaggio spirituale di cui la sua gente si è fatta portatrice attraverso i secoli. La missione della stirpe di Israele che si è concretizzata nei momenti salienti della sua storia civile e religiosa.
La tecnica con la quale Fishel Rabinowicz ha raffigurato i concetti della tradizione ebraica è quella dei paper cuts, tramite la sovrapposizione di due fogli. Sul primo di essi sono ritagliate figure geometriche e lettere che risaltano sullo sfondo offerto dal foglio generalmente di colore nero o grigio. Queste iconografie intendono essere reperti archeologici di una cultura – o forse i relitti di un naufragio, strappati alla distruzione non solo della guerra, ma anche di una modernità che relega negli scantinati i patrimoni delle tradizioni, come anticaglie senza più valore. Attraverso di esse, chi li osserva può ancora avvertire il sapore e l’aroma di quel mondo spirituale ormai lontano la cui eco, l’impresa artistica di Rabinowicz, cerca di prolungare nella memoria di chi resta.

Guarda la testimonianza di Fishel Rabinowicz

25 giugno – 3 settembre 2023

SPAZIO DATO

Visarte Ticino, associazione di tutela dei diritti degli artisti, ha da sempre un legame particolare con la città di Locarno; quando ancora si chiamava SPSAS ebbe qui per anni una propria galleria permanente. Nel 2023 è tornata a organizzare esposizioni a Locarno, prima nell’Ospedale Regionale La Carità, con tre mostre tematiche dedicate ad opere bidimensionali – di cui è in corso la prima, di opere informali e concettuali – ed ora in due edifici museali cittadini.

Nel Castello Visconteo e nella corte del Museo Casorella, in partenariato con i Servizi Culturali della Città di Locarno, Visarte Ticino aprirà sabato 24 giugno alle 17 la collettiva Spazio Dato, una selezione di opere di scultura contemporanea e installazioni prodotte da suoi soci vecchi e nuovi.

Ad essa partecipano 26 artiste ed artisti con 28 opere, di cui 10 ripartite nelle corti dei due musei e 18 disposte lungo un percorso labirintico all’interno dell’affascinante Castello Visconteo.

Le artiste e gli artisti partecipanti sono, in ordine alfabetico: Brigitte Allenbach-Stettbacher, Teo Baehler, Fiorenza Bassetti (di cui un’opera in collaborazione con Piero Zeni), Susanna J. Baumgartner, Marisa Casellini, Umberto Cavenago, Fabiola Di Fulvio & Tobias Hobi, Nino Doborjginidze, Alex Dorici, Karim Forlin, Nelly Frei, Patricia Jacomella Bonola, Christine Lifart, Steff Lüthi, Maddalena Mora, Pascal Murer, Rosita Peverelli, Gianni Poretti, Marco Prati, Gerda Ritzmann, Ivo Soldini, Antonio Tabet, Giuliano Togni, Yvonne Weber, Hanspeter Wespi e Flavia Zanetti.

Questa selezione offre un panorama eterogeneo per tecniche, materiali e linguaggi, così come ben differenti tra loro sono i tanti artisti soci di Visarte, per età, regione e riferimenti artistici e culturali.

L’esposizione, è organizzata da Visarte Ticino, in partenariato con la Città di Locarno, e curata da Riccardo Lisi, Al Fadhil e Cosimo Filippini.

29 ottobre 2022 – 5 febbraio 2023

ROSALDA GILARDI BERNOCCO. NEL CENTENARIO DELLA NASCITA

Nel 1999 la scultrice Rosalda Gilardi Bernocco (1922 – 1999), italiana di nascita ma ticinese di adozione, donava alla Città di Locarno un cospicuo lascito composto da sculture, dipinti, grafiche, opere di altri autori appartenenti alla sua collezione personale, la biblioteca e numerosa documentazione riguardante il suo percorso.

In occasione del centenario della nascita dell’artista, il Museo Casorella espone per la prima volta una selezione significativa di opere appartenenti al lascito, che testimoniano la qualità di un’artista considerata una delle grandi figure della scultura negli anni Sessanta e Settanta, e una delle poche ad aver ricevuto riconoscimenti a livello internazionale.

10th September – 8th January 2023

EMILIO BALLI: THE LOOK OF A LOCARNESE ON THE WORLD

Photographic diary of the trip around the world of 1878-1879
This exhibition intends to honor Emilio Balli, founder of the Locarno Museum and intrepid traveler, who was a key figure of culture in the Locarno area at the turn of the nineteenth and twentieth centuries. Emilio Balli’s work brings together in a happy synthesis the attention to the local and universal reality.
The descendants of Emilio Balli have kept his collections. Since 1997 they have been committed to enhancing the figure.
This exhibition is part of projects involving the Department of Geography and the Environment of the University of Geneva and the Museum of Valmaggia di Cevio.

10th October – 12nd December 2021

ANTONIO CISERI E IL TICINO. UN OMAGGIO

The exhibition, the result of a collaboration between the Cultural Services of the City of Locarno and theAssociazione Antonio Ciseri 2021, brings together an important nucleus of public and private works by Antonio Ciseri, identified in the Ticino area on the occasion of the bicentenary of the painter’s birth, some of them exhibited for the first time in Ticino. The various works – drawings, sketches and paintings – attest to Ciseri’s creative practice and the meticulous care applied to all his creations, essentially portraits and sacred and historical subjects, some of which have been studied and elaborated for years. In evoking the important commissions, the honors received and the numerous contacts held in the Canton, moreover, the exhibition itinerary intends to place the artist in his time and in the Ticino society in which he, while living and working with considerable success in Florence, became constantly moved with care, always careful in cultivating family and professional ties in his territory of origin.

1st August – 1st November 2021

OMAGGIO / HOMMAGE / OMAGI 2021

From 1st August 2021, the court of the Museo Casorella will host the exhibition Omaggio 2021, the result of the collaboration between the City of Locarno and omaggio2021.ch.

The initiative is in the wake of the celebrations for the 50th anniversary of women’s right to vote and presents 52 portraits of female personalities who have shown courage in fighting for their independence and equal opportunities.

It is a tribute to the pioneer women from all over Switzerland, who, over the course of 100 years, have fought for the creation of a free society. Women’s demands have not only served to secure the right to vote, which they achieved in 1971, but also to affirm the success of women in various fields. Therefore, many women have imposed themselves in a significant way in the education and social fields, finance, art, church, and politics. Le rivendicazioni femminili non sono servite unicamente al fine di ottenere il diritto di voto e di elezione, obiettivo conquistato nel 1971, ma anche per affermare il successo delle donne in svariati campi. Pertanto numerose personalità femminili si sono imposte in maniera rilevante nell’ambito della formazione, nel sociale, nell’economia, nell’arte, nella chiesa e nella politica.

The project was conceived thanks to the collaboration with historians, women of culture, and sociologists from all the cantons, who initially selected 5-8 women from their cantons and wrote the biographical texts available on the website of the initiative. Later, schools all over Switzerland identified two female figures within the selection offered by experts and laid the foundations for this exhibition. Later, schools all over Switzerland identified two female figures within the selection offered by experts and laid the foundations for this exhibition. In seguito, delle classi scolastiche in tutta la Svizzera hanno a loro volta individuato due figure femminili all’interno della scelta delle esperte e gettato le basi per la presente esposizione.

Therefore, this exhibition shows two portraits of women for each canton, and the visitor can listen to some descriptions, available in all national languages and English, using the QR code printed under each portrait.

The Department of Culture of the City of Locarno has also availed itself of the collaboration of the Associazione Archivi Riuniti delle Donne Ticino (AARDT) to expand the exhibition with some portraits of women who have left their mark in our Canton.
The city’s cultural offer is therefore enriched by a tribute to this jubilee year, accompanying visitors of the Museo Casorella in an intense discovery – or rediscovery – of Swiss women who have written our history.

6th December 2020 – 18th April 2021

EYES ON THE TICINO. THE LANDSCAPE SEEN BY CONFEDERATE AND FOREIGN ARTISTS OF THE LAST CENTURY

The initiative is part of the project ‘Culture on the move’, promoted by the Canton and aimed at enhancing the concept of mobility in the context of the opening of the Ceneri tunnel and the celebrations for the commissioning of the regional Celere network of the Ticino.

Casorella takes the opportunity to highlight the virtuous socio-cultural environment established during the last century by foreign and Confederate personalities who have moved to Ticino and who have, therefore, travelled to get to the south of Switzerland.

The exhibition presents a selection of works by ten artists, including Hermann Hesse, Paul Camenisch, Ignaz Epper, Marianne Werefkin, Gordon Mallet Mc Couch, and Arthur Segal, that during the first half of the twentieth century have stayed in our regions dealing intensely with the landscape.

It is an interesting study on the mobility of the past, which has allowed renowned artists to lay their eyes on the strength of light and the most vivid colours of Ticino landscapes. A “movement” that has further enriched the artistic and cultural heritage of our territory. Un “movimento” che ha arricchito ulteriormente il patrimonio artistico-culturale del nostro territorio.

12th July – 29th November 2020

NESTO JACOMETTI, EDITOR

The exhibition focuses on the editor activity of Nesto Jacometti, who is the promoter of two important projects: the Guilde Internationale de la Gravure and L’Oeuvre Gravée. The two publishing adventures are closely linked to Jacometti’s biographical journey, as well as to the places and people he knew during his life. Le due avventure editoriali sono strettamente legate al percorso biografico di Jacometti, ai luoghi e alle persone che ha conosciuto durante la sua vita.
He was born in Locarno at the end of the 19th century. At 30, he left Ticino to move to Paris and immerse himself in the bohemian atmosphere of Montparnasse. There he met people who worked in the publishing field, such as Albert Skira and Pierre Cailler. A collaboration with the latter led to the establishment of a printing guild in 1949: the publishing of engravings and lithographs intended to be widely distributed, representative of the work of renowned artists of the School of Paris’ “post” movement. Renowned artists such as Rufino Tamayo and Jean Lurçat were involved, as well as new personalities such as Antoni Clavé, Zao Wou-Ki, Alfred Manessier, Gustave Singier, and Zoran Music.
In 1955, Jacometti decided to embark on a new initiative, L’Oeuvre Gravée. His ability to succeed in building solid relationships with prestigious names on the Parisian art scene was remarkable. In addition, many artists owe to him their initiation to the art of engraving: among these, Marino Marini, Massimo Campigli, Zao Wou-Ki, and Johnny Friedlaender. Corneille, Max Ernst, and Alberto Magnelli also stand out.  
In the 60s Nesto Jacometti returned to Locarno and spent the last years of his life there. He decided to leave a representative selection of his prints to some Swiss public collections. He gave to Locarno the most generous gift – almost all of his work as a publisher, on which this exhibition focuses, and half of his collection of original works and engravings.

7th April 2019 – 14th June 2020

GIOVANNI BIANCONI

The inaugural temporary exhibition of the Museo Casorella is directly linked to the City Collection because it is focused on a selection of woodcuts by Giovanni Bianconi (Minusio, 1891-1981), which have been part of the civic collection since 1990. The Bianconi collection, at the moment, consists of 498 printed woodcuts and 41 drawings and paintings. Il fondo Bianconi allo stato attuale consta di 498 silografie stampate e 41 disegni e dipinti.
The selection of works on display gives ample space to the proximity of Giovanni Bianconi to rural Ticino from the 20s to the 50s. The landscapes, the people, the animals, the objects, the self-portraits, the portraits – they all give the visitor a precious insight into the past of the territory and tell the passion of the man for his time, for his people, and for everyday life, which was about to be shaken by modern transformation.